Przebudowany został również fragment Drogi Krajowej 46. Wybudowano ciąg pieszo-rowerowy, który łączy się z istniejącą ścieżką rowerową prowadzącą w kierunku Olsztyna. W ciągu nowej drogi, na trasie relacji Częstochowa — Kielce, wybudowano wiadukt kolejowy, którego konstrukcja powstała 68 metrów od nasypu kolejowego i była nasuwana w miejsce docelowe, co znacznie skróciło okres realizacji prac. – Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji było wybudowanie wiaduktu kolejowego w technologii nasuwania podłużnego konstrukcji. Po zapoznaniu się z technicznymi i terenowymi warunkami na miejscu, zaproponowaliśmy zamawiającemu alternatywną technologię wykonania wiaduktu. Konstrukcja mostowa wiaduktu wykonywana została przy nasypie kolejowym. Następnie rozebraliśmy fragment nasypu kolejowego, w miejsce docelowe nasunęliśmy konstrukcję i odbudowaliśmy rozebrany nasyp kolejowy. Ten sposób wykonania wiaduktu pozwolił nam na zminimalizowanie ograniczeń i utrudnień w ruchu kolejowym – powiedział Andrzej Cogiel ze STRABAG. 2000 ton wiadukt został przesunięty za pomocą 4 siłowników hydraulicznych o nośności 100 ton każdy, z prędkością 1,5-2,7 m na godzinę po przygotowanych torach ślizgowych. Operacja została przygotowana i przeprowadzona tak, że ruch pociągów wstrzymano jedynie na dwa tygodnie. Wykonanie prac w pierwotnie planowanej technologii spowodowałoby utrudnienia dla pasażerów kolei na dużo dłuższy czas. Władze miasta podkreślają, że nowa droga ma kluczowe znaczenie dla rozwoju lokalnej gospodarki i rekreacji. Inwestycja poprawi komunikację, czyniąc ją bardziej przyjazną i bezpieczną dla okolicznych mieszkańców. Nowe połączenie drogowe stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury Częstochowy, przynosząc liczne korzyści lokalnej społeczności. Koszt realizacji inwestycji wyniósł 60 mln zł. Miasto Częstochowa otrzymało dofinansowanie w wysokości 30 mln zł z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu. STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat. Firma realizuje najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, infrastrukturalnego i inżynieryjnego. Jest generalnym wykonawcą w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska. Laboratoria STRABAG zapewniają utrzymanie najwyższych standardów jakości wykonywanych prac oraz prowadzą prace badawcze w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz kopalnie kruszyw. STRABAG zatrudnia ponad 6,8 tys. osób, w tym wykwalifikowaną kadrę inżynierów i specjalistów wielu branż. Posiada najnowszej generacji park maszynowy. Wartość zleceń spółki sięga ponad 8 mld PLN. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl.