Zawarcie aneksu przyczyni się do przyspieszenia realizacji inwestycji i dostosowania warunków umowy do zmian projektowych. Zgodnie z pierwotną umową, odbiór prac był zaplanowany na czerwiec 2025 r. Ze względu na trwający konflikt zbrojny w Ukrainie termin realizacji inwestycji skrócono na I kwartał 2024 r. Przejście graniczne Malhowice — Niżankowice będzie stanowiło uzupełnienie infrastruktury drogowej dla funkcjonującego przejścia w Medyce. Prace związane z realizacją kluczowej inwestycji zostaną przeprowadzone do końca bieżącego roku, natomiast wyposażenie oraz uruchomienie przejścia nastąpi w pierwszym kwartale 2024 r. Infrastruktura będzie tak rozwiązana, aby w jednym miejscu realizować odprawy służb polskich oraz ukraińskich tak, jak to się dzieje na istniejących przejściach w Krościenku i Budomierzu. Umowę na realizację Drogowego Przejścia Granicznego Malhowice podpisano w sierpniu 2021 r. We wrześniu został przekazany plac budowy, a roboty rozpoczęto od prac geodezyjnych wytyczających teren budowy, stanowiska archeologiczne oraz trasę budowy sieci wodociągowej. Wykonano tymczasowe przyłącze zasilania placu budowy, prace saperskie oraz odhumusowano teren. Po ukończeniu prac archeologicznych, rozpoczęły się pierwsze prace budowlane. 28 grudnia 2022 r. Ministerstwo Finansów zwiększyło limit środków przeznaczonych na realizację zadania. Powodem tej decyzji była nie tylko konieczność przyspieszenia prac, a także konieczność udrożnienia oraz zwiększenia przepustowości istniejących przejść granicznych z Ukrainą. Ze względu na poszerzenie zakresu prac oraz zmiany cen i usług materiałów budowlanych podpisany został aneks do umowy zwiększający jej wartość do 105 mln zł. – Projekt tego przejścia był przygotowany wiele lat temu. Przy dzisiejszych dynamicznych czasach i zmieniających się przepisach, wiele przyjętych rozwiązań się zdewaluowało. Ma to być nowoczesna granica, w oparciu o system cyfrowej granicy, który obowiązuje w Unii Europejskiej. Nakłada to na Wykonawcę i Zamawiającego obowiązki dostosowania projektu i urządzeń, do wypełnienia obowiązujących przepisów oraz sposobu funkcjonowania przejścia. Przeprojektowanie obiektu wymaga szybkiego działania, decyzji i współpracy po to, aby uwzględnić czas dostawy materiałów i urządzeń i wywiązać się z przyspieszonego terminu realizacji– podkreśla Dariusz Kolasa, dyrektor techniczny STRABAG . Przejście graniczne jest bardzo istotne ze względu na skrócenie dojazdu na południe Ukrainy. Jest to ważny obiekt z punktu widzenia gospodarczego, ale także turystycznego Przemyśla i okolic Przejście graniczne w Malhowicach przeznaczone będzie do obsługi międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego, środkami transportu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony z wyłączeniem ruchu pieszego. STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym z silnym kapitałem własnym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu ponad 74 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ponad 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ponad 6500 pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą blisko 8 mld PLN Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl