Na szczególna uwagę zasługuje zastosowany typ konstrukcji network arch – łuków sieciowych. W przypadku mostów kolejowych rozwiązanie taki jest unikalne w skali Polski ale również i w skali Europy nie ma wielu takich realizacji.
Przęsło o konstrukcji łukowej składa się z pomostu sprężonego, który jest podwieszony na wieszakach prętowych do łuków ze stalowych kształtowników HD (stężonych stężeniami rurowymi).
O skali tej realizacji świadczy fakt, że na jej potrzeby STRABAG wykorzystuje największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe dostępne przekroje wieszaków prętowych. Podczas etapu przygotowań wykonane zostały w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie, specjalnie na potrzeby tego kontraktu, dedykowane badania zmęczeniowe wieszaków prętowych dużych średnic typu Macalloy.
Zastosowana konstrukcja mostów, w porównaniu z np. mostami belkowymi czy łukowymi zapewnia im dużo większą sztywność, która w przypadku mostów kolejowych ma duże znaczenie – eliminuje duże ugięcia konstrukcji mostu w trakcie przejazdu pociągów. Nowa konstrukcja mostów złożona z trzech łuków znacznie poprawi również estetykę tej części Krakowa, zastępując dotychczasowe, mało estetyczne przeprawy.
Stan prac na moście dla linii aglomeracyjnej M2 na połowę maja 2019:
W najbliższym czasie na moście M2 w ciągu linii aglomeracyjnej wykonane zostaną prace obejmujące:
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl
fot. Piotr Hamarnik