Uroczystego otwarcia dokonał Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk w obecności Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej, samorządu Miasta Krakowa, władz samorządowych Województwa Małopolskiego, Zarządu PKP PLK S.A. firmy STRABAG oraz mieszkańców. Uczestnicy wydarzenia mogli podziwiać wszystkie trzy obiekty, w tym ukończone w ubiegłych latach M2 i M1, których charakterystyczne łuki, które już teraz wpisują się w panoramę Krakowa, zostały podświetlone specjalną iluminacją w barwach narodowych. Dodatkowe efekty wizualne zapewnił specjalnie przygotowany pokaz laserowy. 9 czerwca oddany do użytku został ostatni z trzech obiektów mostowych (M3) - jednotorowy most z możliwością ruchu pieszo – rowerowego. W czerwcu ubiegłego roku STRABAG oddał do użytkowania dwutorowy obiekt mostowy (M2), a w roku 2020 jednotorowy most (M1). Planowane zakończenie prac przy przebudowie linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej to IV kwartał roku 2023. M3 - jednotorowy most z możliwością ruchu pieszo – rowerowego Całkowita długość obiektu M3 wynosi 234,2 m, a szerokość to 16,5 m. Osiowe rozpiętości przęseł to: 49,5 m+116,0 m+63,5 m. Wysokości łuków wynosi odpowiednio:7,5m, 17,5m, 9,5m. Konstrukcję stalową mostu o wadze 800 ton tworzy między innymi 168 wieszaków i 8000 metrów kanałów sprężających. Do budowy wykorzystano 700 tys. kg stali zbrojeniowej i 4600 m3 betonu. Poza funkcją kolejową, obiekt M3 umożliwia również ruch pieszo-rowerowy przez Wisłę łącząc Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem. Ciąg pieszo-rowerowy ma 9 m szerokości i 660 długości, gdzie część mostowa ma długości 234,2 m, a pozostała wybudowana jest na ścianach oporowych i pochylniach. Dla mieszkańców Krakowa i turystów to niewątpliwe udogodnienie, zapewniające bezpieczeństwo oraz komfort poruszania się w obrębie centrum miasta, a sieć tras rowerowych na terenie Krakowa jest znacznie lepiej skomunikowana. Łukowe konstrukcje, które można już podziwiać na wszystkich trzech obiektach, to unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym. STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat i realizuje najbardziej prestiżowe i zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, inżynieryjnego i infrastrukturalnego. Jako generalny wykonawca oferuje swoje usługi w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska.. Laboratoria należące do koncernu czuwają nad utrzymaniem najwyższych standardów jakości, prowadząc prace badawcze i wdrażając innowacyjne technologie. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz własne kopalnie kruszyw. Dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą specjalistów i najnowszej generacji parkiem maszynowym. Wysoki udział kapitału własnego powoduje, że firma jest stabilnym i pewnym partnerem dla inwestorów. W Polsce STRABAG zatrudnia ponad 6,5 tys. osób, a roczne obroty Grupy wynoszą ponad 8 mld PLN. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl