Diamenty Polskiej Infrastruktury przyznawane są firmom i instytucjom, które w sposób szczególny wpłynęły na rozwój infrastruktury w Polsce. O wyborze laureatów decyduje Executive Club zrzeszający przedstawicieli top managementu, najważniejszych polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw. W tym roku w najważniejszej kategorii „Inwestycja roku” statuetki odebrali Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o., Ewa Tomala Borucka, p.o. dyrektora GDDKiA, Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimex S.A. I chociaż nagrody wręczono najwyższym przedstawicielom Inwestora i Wykonawców, to zgromadzeni na sali goście wiedzieli, że jest to nagroda dla tych, którzy budowali tę autostradę. Podkreślał to w swoim wystąpieniu Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG.
Statuetka Diament Polskiej Infrastruktury fot. archiwum STRABAG
Alfred Watzl członek zarządu STRABAG Sp. z o.o., Ewa Tomala-Borucka p.o. dyrektora GDDKiA, Artur Popko dyrektor Budimex SA, Dariusz Blocher prezes zarządu Budimex SA, fot. Executive Club
Ten wyraz uznania był ważny także dlatego, że w dniu przyznania nagród w warszawskim Sheratonie, odbyła się Konferencja „Infrastruktura Polska”, w której wzięli czynny udział najważniejsi przedstawiciele zarówno rynku budowlanego, najważniejszych inwestorów działających w Polsce oraz administracji państwowej. Dyskutowali wspólnie na temat kondycji polskiej infrastruktury i tego za czyje pieniądze w Polsce budowane będą drogi, gdy skończą się fundusze unijne. Jak zauważył Alfred Watzl, Polska dzisiaj znajduje się w bardzo komfortowej sytuacji, gdyż żaden inny kraj w UE nie ma tak dużych środków na budowę infrastruktury. Dlatego obecnie firmy budowlane mogą zatrudniać ludzi czy angażować podwykonawców. Ale jak zauważył, nie wiemy zupełnie, co będzie po wielkim bumie. Dlatego w ocenie członka zarządu STRABAG już dzisiaj należy o tym myśleć, co powinno się wydarzyć po 2023 roku, skąd brać pieniądze na następne inwestycje i w żadnym wypadku nie czekać z tym do „za piętnaście dwunasta”. Potwierdzili ten punkt widzenia także Federico Tonetti, prezes Lafarge, ale też Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Ich zdaniem w Polsce brakuje perspektywicznego myślenia i brakuje wizji tego, co będziemy robili nawet za 6-7 lat. Wiele krajów już wiele lat temu rozwiązało problemy, jakie stoją wciąż przed nami w Polsce. Systemy prywatnego finansowania inwestycji, koncesje i inne zostały już dawno opracowane na świecie i warto się na tych doświadczeniach oprzeć. Tym bardziej, że jak podkreślał Styliński, światowy rynek budowlany nie należy do najciekawszych. Warto więc w Polsce wykorzystać to i poważnie podejść do nowych zasad finansowania i przyciągania kapitału. Potrzebujemy do tego projektów konkurencyjnych na skalę światową. Ewa Tomala-Borucka odnosząc się do postulatów przedstawicieli branży budowlanej podkreślała, że z perspektywy GDDKiA, głównym zadaniem dla tej instytucji na czas po bumie inwestycyjnym, w który wchodzimy, będzie utrzymanie tego, co w najbliższych latach zostało i zostanie zbudowane. Natomiast Rafał Nowak, reprezentujący departament dróg i autostrad Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego, deklarował, że administracja planuje przyznawać GDDKiA na ten cel coroczną kwotę 5 mld oraz wprowadzić każdego roku waloryzację tej kwoty. To jego zdaniem pozwoli ze spokojem myśleć o kolejnych dekadach po erze finansowania unijnego w Polsce. W sumie podczas konferencji „Infrastruktura Polska” odbyły się cztery panele, podczas których dyskutowano także o zmianach w zamówieniach publicznych, zrównoważonym rozwoju sieci kolejowej w skali Polski i Europy oraz miejscu projektów infrastrukturalnych w hierarchii priorytetów polskiej gospodarki. Patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu 73 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości około 14 mld Euro. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com Grupa STRABAG działa w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 5 tys. pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą blisko 800 mln Euro. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl