W ramach realizacji wykonano m.in. inteligentne systemy transportowe (KSZR), które mają pokazywać czas przejazdu do poszczególnych miejsc. Tablice te mają za zadanie przedstawiać kierowcom informacje z zakresu rzeczywistych czasów podróży, możliwych ograniczeniach tonażowych, warunkach pogodowych czy objazdach. Na wszystkich ścieżkach rowerowych ułożono nawierzchnie bitumiczne. Przeprowadzono także rozbudowę istniejących dróg w zakresie niezbędnym do włączenia projektowanej inwestycji do istniejącej sieci drogowej. Droga ma przekrój 1x2, tj. jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu, których szerokość wyniosła 3,5 m. W ramach inwestycji zostały jednocześnie wykonane 3 skrzyżowania typu rondo, pięć przejazdów gospodarczych oraz ścieżka rowerowa. Dodatkowo zmodyfikowano cztery przepusty drogowe, które stanowią przejścia dla małych zwierząt. Na trasie została położona warstwa ścieralna z wykorzystaniem specjalnej mieszanki asfaltowej, wzbogaconej granulatem ze zużytych opon samochodowych (ok. 20 proc. mieszanki). W procesie mieszania składników zachodzi reakcja pęcznienia cząsteczek gumy w płynnym rozgrzanym asfalcie. Przyczynia się to do uzyskania lepiszcza, charakteryzującego się wysokimi parametrami. Tę innowacyjną technologię RUBBERBIT®, opracowało laboratorium badawcze TPA w 2013 roku, należące do Grupy STRABAG, jedno z największych prywatnych spółek laboratoryjnych w Europie. – Zmodyfikowany gumą asfalt pozytywnie wpływa na środowisko, dzięki jej ponownemu użyciu. Korzyści technologii RUBBERBIT® odczują również użytkownicy drogi, której nawierzchnia będzie trwalsza i cichsza, w porównaniu z tradycyjnym asfaltem. Podczas budowy firma STRABAG wykorzystała mieszankę asfaltową z ilością granulatu odpowiadającą 15 tysiącom opon – powiedział Marcin Hering z Laboratorium Badań Technicznych TPA – Nawierzchnia tego typu pozwala na ponowne wykorzystanie odpadów, jakimi są zużyte opony, co jest korzystne dla środowiska, ale też charakteryzuje się większą trwałością czy odpornością na warunki atmosferyczne. To jest ważne z punktu widzenia utrzymania drogi. STRABAG przedłożył także koncepcję projektową – przyjęte na etapie przetargu rozwiązania znalazły się w koncepcji, a następnie w ostatecznej wersji projektu. Podczas prac wykorzystano również systemy 3D, co pozwoliło zmniejszyć zaangażowanie personelu pomocniczego robotników budowlanych. Jednym z głównych celów przedsięwzięcia było zwiększenie dostępności transportowej Zielonej Góry, która leży poza siecią drogową TEN-T , a tym samym zmniejszy nadmierny ruch drogowy w mieście. Nowa trasa poprawi warunki komunikacyjne miasta oraz wpłynie na jego rozwój społeczno-gospodarczy. Inwestycja przyczyni się jednocześnie do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zmniejszy emisję hałasu, gdyż trasa przebiega poza terenami mieszkalnymi. Budowa była współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa IV: Infrastruktura drogowa dla miast, działanie „4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”. Film z realizacji prac przy południowej obwodnicy Zielonej Góry: STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym z silnym kapitałem własnym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu ponad 74 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ponad 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ponad 6500 pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą blisko 8 mld PLN Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl