Na powstającym odcinku A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec wybudowanych zostało blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii z betonu cementowego, z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym. Zastosowanie cementu o obniżonej emisji CO2 na tym odcinku autostrady jest pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego. Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość, co zostało pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi, zastawanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie o blisko 20% kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych. Czym jest cement o obniżonym śladzie węglowym Doświadczenia krajowe dotyczące wyboru rodzaju cementu do nawierzchni betonowych koncentrowały się dotychczas na zastosowaniu cementu CEM I 42,5 R(N). W celu redukcji śladu węglowego oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia reakcji alkalia-krzemionka, zastosowano cement o obniżonej emisyjności CO2 – cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA). Cement ten przeznaczony jest do specjalistycznych zastosowań, w tym do infrastruktury drogowo-mostowej. Kluczowym komponentem występującym w tym cemencie, jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu i przyczyniać się do poważnych konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu obiektów. Wykonane badania potwierdziły, że cement JASNY hamuje reakcję ASR powodując wzrost odporności na korozję wywołaną reakcją reaktywnych kruszyw z alkaliami zawartymi w betonie. Beton użyty na omawianym odcinku autostrady, przed jego dopuszczeniem do stosowania, przeszedł również restrykcyjne testy i spełnił wysokie wymagania wytrzymałościowe oraz trwałościowe, takie jak np. mrozoodporność. Zastosowanie mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego w cemencie JASNY ogranicza ślad węglowy o 30% względem CEM I 42,5 R. Ta wartość przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego nawierzchni z betonu cementowego. Dla przedmiotowej realizacji i zastosowanych na kontrakcie betonów nawierzchniowych, przeprowadzono analizę cyklu życia (LCA - Life Cycle Assessment) i oszacowano ślad węglowy CO2eq dla etapów A1-A3. Na skutek zmiany cementu CEM I 42,5 R(N) na cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) zredukowano ślad węglowy betonu o ~30%. 14.04.2021 r. STRABAG podpisał umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na budowę autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód – Malinowiec o długości prawie 19 km. Inwestycja ta powstaje w formule „projektuj i buduj”. Zakres podpisanego kontraktu obejmie projekt budowalny, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie odcinka autostrady A2 w zupełnie nowym śladzie. W ramach inwestycji powstaje trasa dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod rozbudowę do trzeciego pasa. STRABAG na etapie projektowania zaproponował optymalny rodzaj nawierzchni do zastosowania na tym odcinku autostrady. STRABAG i Cement Ożarów, w wyniku wspólnych działań techniczno-handlowych, podjęli decyzję o zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania dla realizacji nawierzchni z betonu cementowego na cemencie JASNY (CEM II/B-S 42,5R-NA). Wybór technologii był poparty wspólną polityką ochrony środowiska oraz przeprowadzonymi wewnętrznymi i zewnętrznymi badaniami laboratoryjnymi. Wybór nawierzchni był podyktowany także wspólną determinacją firm STRABAG oraz Cement Ożarów, które kreują oraz wdrażają nowe rozwiązania przy wykonywaniu nowoczesnych, trwałych nawierzchni z betonu cementowego o obniżonym śladzie węglowym. W ciągu autostrady wybudowany zostanie węzeł Siedlce Południe (Borki), gdzie nowoprojektowana A2 skrzyżuje się z dotychczasowym przebiegiem DK2. Powstaną także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz obwód utrzymania autostrady. Wzdłuż całej trasy wybudowane zostaną drogi techniczne, zainstalowane będą urządzenia ochrony środowiska i rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Cement Ożarów S.A.
Cement Ożarów S.A. to wiodący dostawca cementów i hydraulicznych spoiw drogowych. Firma od ponad 45 lat wyznacza kierunki rozwoju polskiego rynku materiałów budowlanych. Od 1995 roku Cement Ożarów należy do międzynarodowego koncernu CRH. Od tego czasu wprowadzono szereg innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym firma dynamicznie się rozwija. Cement Ożarów S.A. działa na rynku materiałów budowlanych, jako producent cementu oraz spoiw do drogownictwa, dostarczając produkty do segmentów takich jak: beton towarowy, prefabrykacja wielko- i średniowymiarowa, kostka brukowa, beton komórkowy, chemia budowlana – suche mieszanki na bazie cementu, m.in.: kleje, zaprawy, infrastruktura czy oferta cementu workowanego – sprzedaż detaliczna dla różnych i szerokich zastosowań. Cement Ożarów S.A. prowadzi produkcję cementów wysokiej jakości rocznie na poziomie 3 milionów ton, tak, aby zadowolić najbardziej wymagających klientów. Polityka zrównoważonego rozwoju, która jest nadrzędną wartością firmy, powoduje, że dbałość o środowisko naturalne i rozwój lokalnej społeczności są jednym z priorytetów spółki. Działania podejmowane na rzecz klimatu to m.in.: używanie w procesie produkcyjnym w szerokim zakresie paliw alternatywnych w zamian za miał węglowy – co wydatnie wspiera proces dbałości o środowisko. Cement Ożarów w ostatnich latach podjął duży wysiłek w redukcji wskaźnika K/C (klinkier do cementu) wprowadzając szereg nowych produktów, których efekt przekłada się na redukcję emisji CO2.
STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat. Firma realizuje najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, infrastrukturalnego i inżynieryjnego. Jest generalnym wykonawcą w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska. Laboratoria STRABAG zapewniają utrzymanie najwyższych standardów jakości wykonywanych prac oraz prowadzą prace badawcze w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz kopalnie kruszyw. STRABAG zatrudnia ponad 6,8 tys. osób, w tym wykwalifikowaną kadrę inżynierów i specjalistów wielu branż. Posiada najnowszej generacji park maszynowy. Wartość zleceń spółki sięga ponad 8 mld PLN. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl.