Uczestnicy kongresu podnosili kwestie konieczności opracowania koncepcji wydatkowania pieniędzy unijnych w nowej perspektywie finansowej, w tym m.in. wytworzenia zarówno po stronie administracji, jak i rynku takich standardów i procedur, które umożliwią w niedalekiej przyszłości uzyskanie finansowania zwrotnego. Jednymi z wskazywanych instrumentów prawnych, które mają umożliwić dywersyfikowanie sposobów realizacji inwestycji były drogowe spółki specjalnego przeznaczenia oraz Partnerstwo Publiczno Prywatne. Według opinii przedstawicieli rynku, mają one dwie istotne zalety: wymuszają racjonalizację kosztów zarządzania inwestycją, utrzymania infrastruktury i takiego funkcjonowania, by przyniosła ona dochody wystarczające do spłaty pozyskanego dofinansowania. To dwie istotne cechy PPP nie tylko w Polsce.
- Na poziomie zarówno centralnym, jak i samorządowym mamy mało zrealizowanych z sukcesem tego typu projektów. Szczególnie na gruncie samorządowym widzę duże pole do rozwoju PPP i innych modeli finansowania budowy infrastruktury z wykorzystaniem środków prywatnych. Zachęcam do spojrzenia na PPP w taki sposób, by osoby które uczestniczą w projektach inwestycyjnych same chciały w nie zainwestować. Jeżeli w Polsce będzie obowiązywał taki standard umów, wówczas będziemy mogli mówić, że tego rodzaju partnerstwo ma rację bytu – argumentował Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o., który wziął udział w debacie „ Jak sfinansować rozwój i utrzymanie infrastruktury transportowej i przesyłowej w perspektywie 2014-2020?„
Podczas dyskusji zwracano uwagę na to, że nieliczne projekty budowane w Polsce w systemie PPP zostały znacznie efektywniej zrealizowane niż inwestycje publiczne - zarówno pod względem reżimu finansowego, jak i harmonogramu realizowania inwestycji. Jednym z przykładów powodzenia systemu z udziałem kapitału prywatnego była realizowana przez Autostradę Wielkopolską przy udziale STRABAG Autostrada A2. Obecnie jednym z największych i najważniejszych projektów realizowanych w PPP jest spalarnia śmieci w Poznaniu. Jest to wzorcowy projekt wspierany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego warty 3,5 mld PLN, z czego 750 mln PLN realizowane jest w systemie PPP.
Uczestnicy dyskusji zgadzali się co do konieczności opracowania wzorców umów, takich które sprawią, że Zamawiający nie będą się bali angażować w projekty typu PPP. Wojciech Trojanowski wskazywał na konieczność wyciągnięcia wniosków z obecnej perspektywy finansowej .
- Zakończmy spory, usiądźmy do stołu, zaufajmy sobie, ucywilizujmy umowy, praktyki na budowach, dajmy bankom szansę spojrzeć na nas inaczej niż na sektor najwyższego ryzyka. Dyskutujemy o finansowaniu infrastruktury, tymczasem wiele firm ma problem z sfinansowaniem pensji dla pracowników z miesiąca na miesiąc. W nowej perspektywie finansowej mamy ogromne pieniądze do wydania, a możemy je zmarnować na dwa sposoby: nie wykorzystamy efektu mnożnikowego (firma żeby zapłacić CIT musi mieć najpierw zysk) i nie wykonamy planu w terminie - mówił Trojanowski
Na konieczność przejścia do dialogu między wszystkimi stronami procesu inwestycyjnego i budowlanego w Polsce wskazywał także w debacie „Jak usprawnić relacje między uczestnikami procesów inwestycji w infrastrukturze?” Alfred Watzl. - Dyskutujemy w Polsce o tym co źle zrobili Inwestorzy a co Wykonawcy. To z założenia złe podejście za sprawą którego nie uda nam się rozwiązać żadnych problemów, tym bardziej w relacjach Zamawiający-Wykonawca. Powinniśmy wszyscy uznać, że w tej chwili w Polsce jeżeli przy okazji realizacji inwestycji drogowych pojawiają się jakieś koszty pozabudżetowe, albo niektóre inwestycje są realizowane z opóźnieniem, to jest to nasz wspólny problem – uzasadniał Alfred Watzl - Kilkanaście lat temu z podobnym problemem mierzyła się branża budowlane w innych częściach Europy. Efektem tego było przyjęcie umowy jaką jest FIDIC. W Polsce nie jesteśmy jeszcze w stanie –zwłaszcza strona inwestorska – zaakceptować jej zapisów. Tymczasem FIDIC określa między innymi tak istotne dla nas kwestie jak poziom i rozłożenie ryzyk przy realizacji inwestycji. Stąd mój apel – korzystamy z europejskich funduszy, dlaczego nie skorzystamy europejskich wzorów umów? Dzięki temu będziemy mogli skoncentrować się na innych ważnych dla nas sprawach.
Alfred Watzl, namawiał także stronę publiczną uczestników rynku do szanowania stanowiska organizacji budowlanych działających w Polsce, a wypowiadających się w imieniu firm sektora budowlanego.
- Proszę pamiętać, że w branży budowlanej w Polsce zatrudnionych jest ok. 750 tys. ludzi. Co miesiąc dokłada wszelkich starań, żeby wygenerować zyski, płacić podatki, w tym podatki do UE, które wracają potem jako fundusze na inwestycje. Dyskutujmy merytorycznie po to, aby osiągnąć nasze wspólne cele- podsumował.
W tegorocznym Kongresie Infrastruktury Polskiej, który odbył się 17 października 2013 r. w Warszaweie, wzięli udział przedstawiciele branży budowlanej i kolejowej, przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców budowlanych w tym PZPB, organizacji branżowych PZFD, SIDiR, ZRPL, samorządowcy, politycy, przedstawiciele administracji rządowej, GDDKiA oraz UZP. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawowały Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwo Finansów. Organizatorem Kongresu byli Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz portal www.rynekinfrastruktury.pl STRABAG SE jest jednym z wiodących europejskich koncernów budowlanych. W 2012 roku przy zatrudnieniu 74 000 pracowników osiągnął obroty w wysokości 14 mld EUR. Poza swoimi rynkami głównymi w Austrii i Niemczech STRABAG jest obecny dzięki licznym filiom we wszystkich krajach Europy Wschodniej, Południowo-Wschodniej, na niektórych rynkach Europy Zachodniej i na Półwyspie Arabskim. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych (Budownictwo Ogólne i Inżynieryjne, Budownictwo Infrastruktury, Specjalistyczne Budownictwo Ziemne i Budowę Tuneli) tworząc łańcuch wartości dodanej w obszarze budownictwa. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com Grupa STRABAG jest obecna w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 6 700 pracowników, roczne obroty Grupy w 2012 wyniosły ponad 4,8 mld PLN (ok. 1,2 mld Euro). Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl