Kluczowym etapami realizacji kontraktu było wybudowanie tunelu pod torami PKP czynnej linii Warszawa-Kunowice oraz przeprowadzenie budowanej trasy nad czynnymi torami linii kolejowej relacji Warszawa – Katowice. Ponadto zakres prac obejmował m.in. budowę tunelowego przejścia dla pieszych w rejonie ul. Poczty Gdańskiej, kładki dla pieszych przy przystanku PKP Ursus Północny, dwóch jezdni jednokierunkowych dwupasmowych o szerokości 7,0 m z poszerzeniem na skrzyżowaniach, dwustronnych ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. W ramach realizacji projektu wykonano także oświetlenie, sygnalizację uliczną na skrzyżowaniach, postawiono ekrany akustyczne i bariery energochłonne, a przy zatokach autobusowych wiaty przystankowe. W sąsiedztwie trasy dokonano także nowych nasadzeń zieleni.
W trakcie realizacji inwestycji wykonawca STRABAG Sp. z o.o. dwukrotnie dostosowywał zaproponowane przez projektanta rozwiązania do potrzeb Inwestora. W obu przypadkach priorytetem było zachowanie płynności ruchu kolejowego.
Pierwsze udoskonalenie projektu wprowadzono przy budowie przejścia nad torami kolejowymi w relacji Warszawa-Katowice. Wiadukt wykonano w technologii nasuwania podłużnego żelbetowego ustroju nad torami linii kolejowej bez potrzeby stawiania podpór pośrednich w torowisku kolejowym. Metoda ta ograniczyła do minimum zarówno wpływ budowy wiaduktu na prowadzenie ruchu pociągów jak i na jego bezpieczeństwo. Ponadto dzięki zmianie technologii zapewniono tańsze utrzymanie obiektu w okresie jego eksploatacji ze względu na brak konieczności okresowego wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego.
Drugie przejście budowanej trasy przez tereny kolejowe, linia relacji Warszawa-Berlin, wiązało się z wykonaniem tunelu drogowego pod torami PKP. Zaproponowana przez STRABAG technologia nie wymagała ograniczeń w ruchu pociągów, a jedynie zamknięcia linii kolejowej na okres dwóch tygodni. W tym czasie Wykonawca dokonał rozebrania torowiska, nasunięcia tunelu w docelowe położenie, odtworzenie torowiska oraz wykonanie próbnego obciążenia konstrukcji. Na czas zamknięcia linii kolejowej, Wykonawca we własnym zakresie zorganizował objazdy dla pociągów. Zaproponowana technologia wyeliminowała zagrożenia i możliwość wystąpienia ewentualnych awarii związanych z ruchem pociągów po estakadzie odciążającej i pracą ludzi pod czynną linią kolejową.
Harmonogram zaplanowanych prac budowlanych wymagał także przeprowadzenia szeregu robót dodatkowych, w tym m.in. przebudowy dodatkowych kabli energetycznych i światłowodowych, w rejonie ul. Ryżowej i ul. Świerszcza. W celu przeciwdziałania podtopieniom zbudowanego tunelu konieczne było także wykonanie szczelnej konstrukcji zabezpieczającej przed zalewaniem jezdnie na dojazdach do tunelu. Koszt robót dodatkowych wyniósł ok. 47,2 mln PLN brutto, a ilość wbudowanego materiału to ponad 700 ton stali i około 7500 m3 betonu. Dodatkowe prace objęły także przebudowę skrzyżowania ul. Chrościckiego z Nowolazurową.
Inwestorem był Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Projekt finansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. BUDOWA I ETAPU ULICY NOWOLAZUROWEJ W WARSZAWIE – KONTRAKT W LICZBACH:
Wartość kontraktu: 190.200.000,00 PLN brutto Czas trwania kontraktu: 28 miesięcy Ilość wbudowanego betonu: 28.500 m3 Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej 3.600 t Wykopy: 160.000 m3 Nasypy: 75.000 m3 Podbudowa z kruszywa: 14.000 m3 Masy bitumiczne: 39.000 t Ekrany akustyczne: 17.300 m2 Ścieżki rowerowe: 4,3 km Drogi (główna i lokalne): 4,4 km Nasuwanie konstrukcji tunelu na docelową lokalizację: o ciężar konstrukcji tunelu: 10,5 t o czas trwania: 16 godzin o dystans: 63 m STRABAG SE jest jednym z wiodących europejskich koncernów budowlanych. W 2012 roku przy zatrudnieniu 74 000 pracowników osiągnął obroty w wysokości 14 mld EUR. Poza swoimi rynkami głównymi w Austrii i Niemczech STRABAG jest obecny dzięki licznym filiom we wszystkich krajach Europy Wschodniej, Południowo-Wschodniej, na niektórych rynkach Europy Zachodniej i na Półwyspie Arabskim. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych (Budownictwo Ogólne i Inżynieryjne, Budownictwo Infrastruktury, Specjalistyczne Budownictwo Ziemne i Budowę Tuneli) tworząc łańcuch wartości dodanej w obszarze budownictwa. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com Grupa STRABAG jest obecna w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 6 700 pracowników, roczne obroty Grupy w 2012 wyniosły ponad 4,8 mld PLN (ok. 1,2 mld Euro). Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl