Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku ukończony
14.05.2024 |
Podziemne przejście pieszo-rowerowe przy dworcu PKP wieńczy ostatni etap prac
164 metry długości, 8 metrów szerokości, 3 metry wysokości
STRABAG oddał do użytkowania podziemne przejście pieszo-rowerowe pod torami PKP PLK, łączące ul. Rocha z ul. Kolejową w Białymstoku. Tym samym ukończono budowę tzw. Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego, największej inwestycji drogowej realizowanej w mieście w ostatnich latach. Lokalne władze podkreślają znaczenie inwestycji dla poprawy jakości życia i zdrowia mieszkańców Białegostoku.
Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego podzielona była na III etapy:
przebudowa skrzyżowania przy ul. Kolejowej i Zwycięstwa,
budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS i PKP,
budowa nowego podziemnego przejście pieszo-rowerowego pod torami PKP.
Wybudowane przez STRABAG przejście zastąpiło słynną, wysłużoną, niebieską kładkę nad torami kolejowymi.
Podstawowym celem budowy przejścia podziemnego jest stworzenie bezkolizyjnego połączenia dla ruchu pieszego i rowerowego ul. Kolejowej i Zwycięstwa z ul. Św. Rocha, a także centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS. Z przejścia będzie można się dostać na perony PKP. W ramach inwestycji zostały wykonane 2 szyby windowe prowadzące na peron nr 1 i 4.
Ukończone przejście ma długość ok. 164 m, 8 m szerokości i 3 m wysokości. Do jego budowy użyto ok. 3 600 m3 betonu konstrukcyjnego, 2 000 m3 betonu niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej. Poza częścią podziemną, nad wejściami do przejścia, wybudowano zadaszenia w postaci konstrukcji stalowej, na której zamontowano szklane okładziny.
Budowa przejścia pod torami PKP PLK była najbardziej skomplikowanym etapem prac przy budowie Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku. Konieczna była koordynacja prac z trwającą przebudową i modernizacją stacji PKP Białystok, realizowaną w ramach budowy trasy Rail Baltica. Trwająca inwestycja kolejowa uniemożliwia jeszcze podróżnym dostanie się na perony. Po ukończeniu przebudowy dworca przejście podziemne uzyska pełną funkcjonalność.
Umowa na realizację została podpisana ze STRABAG w listopadzie 2020 r., w formule „projektuj i buduj”. Budowa przejścia podziemnego kosztowała ponad 50 mln zł. Miasto pozyskało dofinansowanie do inwestycji z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w kwocie 34 mln zł.
STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat. Firma realizuje najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, infrastrukturalnego i inżynieryjnego. Jest generalnym wykonawcą w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska. Laboratoria STRABAG zapewniają utrzymanie najwyższych standardów jakości wykonywanych prac oraz prowadzą prace badawcze w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz kopalnie kruszyw. STRABAG zatrudnia ponad 6,8 tys. osób, w tym wykwalifikowaną kadrę inżynierów i specjalistów wielu branż. Posiada najnowszej generacji park maszynowy. Wartość zleceń spółki sięga ponad 8 mld PLN.
Więcej informacji jest dostępnych na
www.strabag.pl
.
14.05.2024 |
Fot. 1 Białystok tunel_1024x768.002.jpg
247.8 Kb
Fot. 2 Białystok tunel_1024x768.002.jpg
304.2 Kb
Fot. 3 Białystok tunel_1024x768.002.jpg
256.6 Kb
Fot. 4 Białystok tunel_1024x768.002.jpg
205.0 Kb
Toggle navigation
Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku ukończony
>>