Kontrakt: Budowa autostrady A1 (odcinek H oraz odcinek I)
Wartość łączna kontraktów (brutto): 1 183,5 mln PLN
Okres realizacji: 08/2015-07/2019
Konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe oraz STRABAG wybudowało na terenie województwa śląskiego dwa odcinki autostrady A1:
W ramach realizacji wybudowano dwa odcinki autostrady z nawierzchnią z betonu cementowego. Każdy z nich posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z możliwością dobudowy trzeciego pasa. Przebudowano również fragmenty dróg wojewódzkich nr 904 i 789 oraz drogi powiatowe i gminne. Wybudowany został nowy węzeł drogowy Woźniki, a także cztery miejsca obsługi podróżnych (MOP): Woźniki (2 x MOP) i Starcza (2 x MOP) oraz obwód utrzymania autostrady (OUA) Ożarowice. Powstały 54 obiekty inżynierskie w ciągu autostrady i dróg poprzecznych, w tym między innymi: 19 wiaduktów nad autostradą i 8 w ciągu autostrady, 5 mostów, 12 małych mostów, 10 przejść dla dużych i średnich zwierząt i 101 przejść pod autostradą dla małych zwierząt i płazów. Zamontowana została niezbędna infrastruktura, w tym: oświetlenie drogowe, ekrany akustyczne, ogrodzenia. Wykonane zostały również nasadzenia zieleni.
Zakres prac obejmował również budowę oraz przebudowę infrastruktury, a także sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, wodno-kanalizacyjnych oraz budowę systemu odwadniania drogi, podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z separatorami i biologicznymi oczyszczalniami ścieków.
Ze względu na prowadzenie prac w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego w Pyrzowicach, koniczne było zabezpieczenie systemów obsługi lotniska będących w kolizji z nową inwestycją, przy równoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa dla ruchu powietrznego.
Na odcinku, H po raz pierwszy w Polsce, do zbrojenia nawierzchni drogowej zostały wykorzystane pręty z włókna szklanego GFRP. Na MOP Starcza Wschód wykonano 100 metrowy doświadczalny odcinek nawierzchni betonowej o ciągłym zbrojeniu, w którym wykorzystane zostało zbrojenie kompozytowe z włókna szklanego GFRP. Zbrojenie to wyróżnia odporność na korozję oraz ponad 2,5 - krotnie wyższa wytrzymałość na rozciąganie i 4 - krotnie mniejsza waga w stosunku do tradycyjnego zbrojenia stalowego. Zastosowanie zbrojenia ciągłego pozwala wyeliminować szczeliny dylatacyjne, które są przyczyną generowania hałasu podczas eksploatacji nawierzchni, natomiast użycie do tego celu włókna GFRP w miejsce stali eliminuje ryzyko uszkodzeń nawierzchni związane z korozją zbrojenia, przez co znacząco podnosi trwałość tak wykonanej nawierzchni.
|