Nabrzeże Rumuńskie to nabrzeże skrzyniowe zbudowane w latach 30 ubiegłego wieku. Ze względu na zniszczenia wojenne było już remontowane na przełomie lat 40-tych i 50-tych. W chwili obecnej zarówno konstrukcja, jak i stan techniczny nie pozwalają na pełne wykorzystanie jego potencjału przeładunkowego. Planowana w pierwszym etapie przebudowa tej części portu, w tym pogłębienie basenu V do 13,5 m, z możliwością zwiększenia jego głębokości dopuszczalnej do 15,5 m pozwolą na znaczne rozszerzenie zdolności przeładunkowych nabrzeża. Stanie się to możliwe poprzez m.in. utworzenie samodzielnego stanowiska dla dużych statków o ładowności ok. 70.000 DWT, 250 m długości, 35 m szerokości i zanurzeniu 12,8 m.
W ramach kontraktu STRABAG Sp. z o.o. przebuduje Nabrzeże Rumuńskie na odcinku o długości 356 m. Prace prowadzone będą w części podwodnej i nadwodnej nabrzeża oraz przy realizacji infrastruktury drogowej i towarzyszącej. Ich zakres obejmie m.in. roboty czerpalne mające zapewnić głębokość 13,5 m przy nabrzeżu, przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej oraz istniejącego układu drogowo-kolejowego. W projekcie przewidziano m.in. wbicie od strony wody kombinowanej stalowej ścianki szczelnej o długości elementów do 30 m oraz dodatkowej linii pali podpierających nadbudowę, zakotwienie istniejących skrzyń przy pomocy mikropali, a następnie wykonanie nowej nadbudowy wraz z układem trzech torów podsuwnicowych. W wyniku przeprowadzonych robót nowa linia nadbudowy nabrzeża zostanie przesunięta „na wodę” o ok. 7 m. W dalszym etapie przewidziano także likwidację rozjazdów i zamianę żelbetowych kozłów oporowych na kozły samohamujące. Prace obejmą również przebudowę sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej.
- Nowy projekt stawia przed nami wysokie wymagania związane z prowadzeniem prac hydrotechnicznych. Z drugiej strony realizacja pozwala na zaprezentowanie szerokiego zakresu naszych kompetencji w obszarze budownictwa morskiego. Port w Gdyni ma podstawowe znaczenie dla gospodarki i jest ważną część krajobrazu przemysłowego polskiego Wybrzeża. STRABAG natomiast posiada doświadczenie, nowoczesne technologie, wykwalifikowaną kadrę i jest zainteresowany dalszym rozszerzaniem aktywności w obszarze morskiego budownictwa hydrotechnicznego. Współpraca z Zarządem Morskiego Portu w Gdyni stwarza zatem szerokie możliwości wzmocnienia potencjału zarówno Portu, jak i firmy STRABAG, jako Generalnego Wykonawcy inwestycji – mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego powstaje w ramach kompleksowego projektu dostosowania infrastruktury Portu w Gdyni do zmieniających się wymagań technologicznych i rynkowych. Celem projektu jest zwiększenie możliwości przeładunkowych wszystkich wymagających modernizacji nabrzeży. Inwestycja znajduje się na liście projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zostanie sfinansowana ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz ze środków Unii Europejskiej.
STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. W 2013 roku przy zatrudnieniu 73 tys. pracowników STRABAG SE osiągnął obroty w wysokości około 14 mld Euro. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG jest obecna w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 5 tys. pracowników, roczne obroty Grupy w 2013 wyniosły blisko 800 mln Euro. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl