STRABAG podpisał umowę z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. na rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. W ramach kontraktu przebudowany zostanie m.in. plac składowania kontenerów, zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny, przedłużone torowisko żurawi portowych oraz powiększona powierzchnia parkingowa. Rozbudowa zwiększy zdolność przeładunkową terminalu i konkurencyjność Portu Gdańsk. Wartość kontraktu STRABAG wynosi blisko 26 mln PLN. Całkowity koszt realizacji projektu opiewa na 44,6 mln PLN. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Port Gdański jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Położony w centralnej części południowego wybrzeża Morza Bałtyckiego łączy kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą na trasie Transeuropejskiego Korytarza Transportowego. Nowa inwestycja zlokalizowana jest w Porcie Wewnętrznym usytuowanym wzdłuż Martwej Wisły i Kanału Portowego, na terenie o powierzchni ponad 37 tysięcy mkw.
Kontrakt STRABAG w formule „Zaprojektuj i zbuduj” obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz realizację prac budowlanych. Intermodalny terminal kontenerowy zostanie rozbudowany i zmodernizowany. Przebudowie ulegnie plac składowy kontenerów na powierzchni ok. 2,6 ha po wschodniej stronie ulicy Wielopole wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne na powierzchni ok. 0,12 ha. Przebudowany będzie zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny na powierzchni ponad 1 ha, w ramach którego powstanie nowy wjazd na teren terminalu, plac manewrowy i postojowy wraz z parkingiem o powierzchni około 800 mkw. Ponadto zakres prac przewiduje rozbudowę całej infrastruktury sieciowej na terenie terminalu, w tym sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i gazowej.
Do realizacji zadania wykorzystana zostanie specjalistyczna technologia układania betonu ze zbrojeniem rozproszonym stalowym i polipropylenowym wraz z dyblowaniem działek dylatacyjnych. Dzięki jej zastosowaniu uzyskana zostanie duża nośność, niezbędna do składowania kontenerów. Wcześniej teren pod placami składowymi i manewrowymi zostanie wzmocniony formowanymi bezudarowo kolumnami betonowymi, a kolejnym etapem będzie stabilizacja gruntu pod podbudowę betonowej nawierzchni.
- Realizacje związane z rozbudową portów morskich, w tym budownictwo hydro- i geotechniczne stają się coraz ważniejszym obszarem działalności Koncernu STRABAG w Polsce. Obecnie trwa rozbudowa Nabrzeża Bułgarskiego, największego kontraktu realizowanego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W 2013 roku zakończyła się budowa Nabrzeża w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu, a odbudowa i rozbudowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu zdobyła tytuł Budowy Roku 2013*– mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Prace projektowe przy rozbudowie intermodalnego terminala kontenerowego rozpoczną się już w czerwcu 2014 roku, a cała inwestycja zostanie ukończona w grudniu 2015 r.
KONTRAKT W LICZBACH
· 37 100 m2 powierzchnia terenu budowy · 800 m2 powierzchnia parkingu · 25 700 m2 powierzchnia przebudowy placu składowego kontenerów, w tym 1.200 m2 powierzchnia placu składowania materiałów niebezpiecznych · 10 600 m2 powierzchnia przebudowy układu komunikacyjnego · 680 m rozbudowa sieci kanalizacji deszczowej · 1 350 m rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej · 900 m rozbudowa sieci wodociągowej · 120 m przebudowa sieci gazowej · 50 m rozbudowa torowiska żurawi portowych STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. W 2013 roku przy zatrudnieniu 73 tys. pracowników STRABAG SE osiągnął obroty w wysokości około 14 mld Euro. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG jest obecna w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 5 300 pracowników, roczne obroty Grupy w 2013 wyniosły blisko 800 mln Euro. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl
* Budowa Roku 2013 to XXIV edycja prestiżowego konkursu organizowanego je przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.