Kontrakt w formule projektuj i buduj obejmuje realizację dwóch odcinków trasy. Pierwszy z nich to 15,2 km drogi ekspresowej S17 od węzła Góraszka do początku obwodnicy Kołbieli. W ramach inwestycji wybudowano cztery węzły drogowe: Góraszka, Wiązowna, Otwock i Ostrów. Drugi odcinek trasy – obwodnica Kołbieli - ma długość 8,7 km. W ramach tego zadania powstał węzeł Kołbiel, rozbudowany do parametrów przewidzianych dla skrzyżowania z przyszłą drogą ekspresową S50.
Cały 24-kilometrowy fragment drogi S17 wykonany został w technologii betonu cementowego. Na odcinku od Góraszki do Wiązownej droga jest dwujezdniowa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku, a w dalszym przebiegu ma przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu.
Zgodnie z zakresem prac generalnego wykonawcy przebudowane zostały także istniejące drogi poprzeczne i skrzyżowania. Powstały obiekty inżynieryjne, w tym przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz przepusty dla płazów.
Po udostępnieniu ciągu głównego trasy kontynuowane będą dalsze prace budowlane, w tym dokończenie 250-metrowego fragmentu jezdni drogi S17 na styku zadań, na budowę którego decyzja ZRID została wydana w czerwcu 2020 r. W trakcie budowy są miejsca obsługi podróżnych oraz urządzenia służące ochronie środowiska i urządzenia podczyszczające wody opadowe. Trwają również prace przy układaniu chodników i budowie ścieżek rowerowych.
- Przekładamy ruch pojazdów na główne jezdnie budowanej drogi ekspresowej. Mimo pandemii jest to czas wzmożonych wyjazdów wakacyjnych, dlatego jestem przekonany, że kierowców ucieszy otwarcie nowego odcinka. Budowa trasy S17 z Warszawy do Kołbieli z pewnością poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania, skróci także czas przejazdu z Lublina do stolicy. Nowa trasa przejmie część ruchu z istniejących dróg lokalnych i w znacznym stopniu odsunie go od obszarów zabudowanych. Udostępniony dziś do ruchu odcinek to jeden z kilkunastu fragmentów dróg ekspresowych i autostrad w kraju, w budowę których zaangażowany jest zespół pracowników grupy STRABAG w Polsce. Dla GDDKiA budujemy obecnie około 200 km tras –dodał Waldemar Wójcik, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Równocześnie z pracami prowadzonymi na budowie S17 STRABAG realizuje obecnie m.in. następujące odcinki dróg ekspresowych i autostrad w Polsce: · A1 Kamieńsk - Radomsko i Piotrków Trybunalski - Tuszyn, · S7 Strzegowo - Płońsk i Mława - Napierki, · S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi odcinek Łódź Lublinek - Łódź Teofilów, · S19 Kraśnik - Janów Lubelski Północ, Janów Lubelski Południe -Lasy Janowskie, Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, · S61 Kolno - Stawiski.
Spółka jest także wykonawcą prac związanych z dokończeniem budowy S8 pomiędzy węzłami Marki - Kobyłka, gdzie - poza pracami związanymi z budową węzłów - wykonuje ponad 20 km dróg technicznych i rozprowadzających ruch.
STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu ponad 76 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ponad 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ponad 6500 pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą ponad 5 mld PLN.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl